احادیث رضوی

ارث از نگاه امام رضا (ع)

1- كليني از علي بن ابراهيم، از پدرش، از اسماعيل بن مرار، از يونس بن‌ عبدالرحمن روايت كرده است كه گفت: به ابوالحسن الرضا(ع‌) عرض كردم: قربانت‌ گردم، چگونه و به چه دليل است كه وقتي مردي مي‌ميرد با آن كه فرزندانش (از دختر و پسر) نسبت خويشاوندي يكساني با او دارند، زنها نصف مردها ارث مي‌برند در حالي‌ كه زنها از مردها ضعيفتر و بيچاره‌تر هستند؟ فرمود: علتش اين است كه اولا خداوند عزّوجلّ مردها را بر زنها يك درجه برتري داده است، ثانيا زنها شوهر مي‌كنند و نفقه‌شان به عهده مردهاست‌1.
 
2- طوسي به اسنادش از احمد بن محمد، از محمد بن اسماعيل بن بزيع روايت كرده‌ است كه گفت: درباره ميّتي پرسيدم كه مادر و چند برادر و خواهر از خود باقي‌ گذاشته است و آنها ميراث او را تقسيم كرده‌اند، يك ششم را به مادر داده‌اند و ما بقي را به برادران و خواهران بعدا خواهران هم مردند و از ميراث ميّت چيزي به من رسيد، مايلم سؤال كنم كه آيا جايز است از ميراثي كه از اين خواهران با اين نحوه تقسيم به من‌ رسيده است بگيرم يا نه؟ فرمود: آري‌. عرض كردم: مادر ميت، آن‌ طور كه به من خبر رسيده، به اين امر، يعني تشيّع، درآمده است‌. حضرت اندكي سكوت كرد و سپس‌ فرمود: بگير2.

3- طوسي به اسنادش از محمد بن حسن صفار، از معاويه حكيم، از احمد بن محمدبن ابي نصر روايت كرده است كه گفت: از حضرت ابوالحسن(ع‌) درباره پسرِ دختر و دخترِ پسر سؤال كردم، فرمود: علي‌(ع‌) از دادن ميراث به وارث نزديكتر خودداري‌ نمي‌ورزيد، عرض كردم: از اين دو كدام يك نزديكترند؟ فرمود: دختر پسر3.

--------------------------------------

پاورقي:
1- فروع كافى 7 / 84 - 85.
2- تهذيب 9 / 323 - 324.
3- تهذيب 9 / 318.